Perjuanganku tiada penghujungnya...

Monday, June 30, 2008

Kesulitan itu banyak disebabkan oleh hal yang remeh temeh...

"Sleeping beauty..Hehehe..."
Assalamu'alaikum wrt wbrth..

Banyak perkara yang dianggap remeh kemudian membinasakan kecerdasan ribuan manusia menghancurkan rumah-rumah mereka merosak hubungan persahabatan mereka dan membiarkan mereka hidup di dunia dengan kebingungan dan kerugian.

Dale Carnegie telah menerangkan tentang akibat-akibat yang ditimbulkan oleh masalah-masalah remeh temeh ini: "Sesungguhnya masalah yang remeh-temeh dapat menimbulkan masalah serius, menghilangkan akal sihat pasangan suami isteri, dan menyebabkan setengah dari penyakit yang dideritai oleh manusia di dunia. "

Paling tidak hal-hal kecil tersebut menyebabkan timbulnya berbagai masalah rumahtangga yang telah ditegaskan oleh para ahli, sebagaimana yang dikemukakan oleh hakim Yoseph Sabath, salah seorang hakim di Chicago, sesudah melakukan penelitian terhadap 40 ribu kes penceraian; "Sesungguhnya anda benar-benar akan menjumpai bahawa hal-hal remeh temeh selamanya selalu berada di balik setiap kesengsaraan yang dialami dalam hubungan perkahwinan."

Frank Hogan, seorang pengacara awam di New York menyebutkan: "Sesungguhnya setengah dari perkara-perkara yang diajukan ke pengadilan adalah kerana sebab-sebab yang remeh temeh, seperti perbalahan yang terjadi antara anggota keluarga, berguru yang mengandungi penghinaan, ucapan yang menyakitkan hati, dan lain-lain hal. Inilah hal-hal kecil yang sering menyebabkan kematian dan kejahatan.

Hanya sedikit dari kita yang memiliki keperibadian yang kuat. Kerana itu tekanan yang terus-menerus ke dalam diri dan kehormatan kita adalah setengah dari penyebab penderitaan yang terjadi pada kita.

(Dr. 'Aidh-Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home