Perjuanganku tiada penghujungnya...

Saturday, June 28, 2008

Wacana Ilmu: Jelajah Prof Sidek Baba


Budaya Fikir & Zikir

Apabila ALlah mencabar kita untuk berfikir, ia menggabungkan fikir dan zikir. Zikir itu merupakan "source of hikmah".Sebut Cikgu Sidek. Apabila kita menyebut Allahu akbar, kita kena go beyond to the istilah atau ucapan yang kita sebut.


Di sebalik Allahu akbar, kita perlu merenung batu-batu ciptaanNya, gunung ganang, dan ini akan melibatkan fikir. Fikir akan kejadian, untuk apa diciptakan, kenapa dicipta. "Something to ponder" dan kesan dari fikir dan zikir ini berlakukan pencerahan (enlightenment).

Sebab itu apabila direnung ayat pertama diturunkan"Iqra' bismirabbika llazhi kholaq" (bacalah dengan nama TuhanMu), maka ia memberi mesej bahawa kita kena 'believe in THE CREATOR". Setiap yang kita lihat, perlu kita renungi, fikir supaya ia membawa kepada zikir.

Kalau Barat, mereka memerlukan bukti empirical , mereka "rely on rational, facts and data". Tetapi dalam Islam, kita diajar untuk berfikir tetapi diiringi dengan petunjuknya. Ada nilai maknawi di situ. Itu yang menggabungkan di antara fikir dan zikir. Dengan berfikir tentang ciptaan, keinsafan , rasa kehambaan meresap dalam diri kita seterusnya membawa kepada rasa syukur, hati tenang kembali mengingatiNya.

Adoi...mata dah jadi mata garfield dah ni..lagi 10 min nak azan subuh...Argk..Ngantuk ni...Nanti saya sambung lagi....Ya Hayyu Ya Qayuum..Ya Hayyu Ya Qayyum...Ya Hayyu Ya Qayyum....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home