Perjuanganku tiada penghujungnya...

Tuesday, June 24, 2008

Suatu pagi...


Fasa I: Dari Dublin ke UK...

SYukur alhamdulillah..tepat jam 11.10 pagi aku dah selamat duduk kat tempat menunggu boarding gate ni, D69 , Dublin International Airport. Hari ni bagiku lebih barokah dan seronok...Tapi dalam bas 16A tadi, on the way menuju ke Airport ni, one Makcik Irish dah tua la..duduk sebelah aku, cakap ”today is bad day” Emm...aku iyakan je la..tetapi sebenarnya aku suka sebab tak panas...hujan kat Dublin ni bukan hujan ribut petir...so still boleh cool lagi sambil berjalan dari rumah menarik hand luggage menuju ke bus stop..lagipun untuk umat Islam hujan itu pembawa rahmat dan rezeki...aku lebih2 lagi sebagai musafir hari ni so aku lagi suka..cepatla doaku termakbul..

Tapi kepala otak aku tadi berkecamuk jugak. Keadaan aku tak sepenuhnya stabil pasal seat aku opposite ngan pintu bas. Setiap kali pintu terbuka untuk penumpang, aku dilanda kesejukan. Tadi pun masa nak keluar rumah, aku bukak pintu tgk kat luar hujan..tapi aku idokle ready ngan winter coat. Kat tepi jalan duk nampak irish2 duk pakai winter coat pagi ni...dalam hati sejuk sangat kot hari ni..aku malas nak masuk bilik untuk p amik semula coat winter. Lagi pun dah masuk summmer ni, aku dah asingkan coat2 tue..kira coat2 tu on the way nak masuk store temporarily..

Sepanjang aku tunggu bas, tetiba datang rasa menyesal sebab tak amik coat tadi..adoi..berkecamuk jugakla..pasal hujan yang rintik ke arah nak heavy tu dah membasahi muka aku..isk3…tapi aku control gak minda aku. Banyak kali aku cakap kat minda aku jangan pikir yang dah lepas. Mungkin sebab pagi2..sunyi..aku lak sorang2 duk nunggu bas..so cas positif takleh nak override cas negatif! Aku risau takut sub conscious mind aku menangkap kerisauan dan kebimbangan. Dalam hati aku tak nak journey aku hari ni get spoiled.

Alhamdulillah..masa check in lepas. Hand luggage aku beres! Aku bab2 check in ni, aku still fobia. Peristiwa di Manchester Airport pertama kali dulu betul2 membunuh perasaaan positif aku! Nanti slot lain aku catatkan ..tue pun kalo aku ada mood nak recall. Cuma masa kat LBA (Leeds International Airport) baru-baru ni, dalam perjalanan balik dari Program Rekreasi Ilmu MISG ABIM UK baru2 ni, dah cantik dah check ini dapat boarding pass dah, tetiba masa aku nak pusing luggage tu, tetiba bunyi krekkkk...adoi...si popuan Ryanair tu apa lagi ” Excuse me, can i weight your luggage?...emm aku pun dengan tak redho dunia akhirat aku kasik la beg tu...mm apa lagi..”you carry overweight”...u need to pay 14 pounds..Ouch..mm ...14 pounds melayang, pas tu aku kena sort out barang2 dalam beg..mana nak pegang..mana nak yg nak check in...arggghhh..aku paling stress tahap cipan bila kena kemas beg..Peristiwa ni jugak yang aku kena kat MAN hari tue..kemas depan orang ramai paling aku gerammmmmmmm!!!...Banyak dugaan bermusafir sorang2 ni..Aku tak kesah bermusafir sorang2 ....tapi time check in aku rasa nak tarik je tangan sape2 untuk teman aku sampai aku lepas ngan pegawai2 yang duk scan2 barang2 kat dalam ni...grrrrrrr!

So kali ni..aku cakap kat diri aku.ini dah ke banyak kali dah aku travel..aku mesti ajar minda aku untuk bayangkan segalanya smooth. Tapi kepala otakku masih berkecamuk lagi..Pasal dalam beg aku, aku bawak solution lense which is kat label tu tulis 120ml. Adoi..aku risau..Masa kat rumah lagi terbayang..kalo tak bawak abihla mata ku..Kalo bawakkan, kalo kena rampas..sian aku pasal semua solutions aku bawak dari Malaysia.Grrrr..Aku tak mau menipu bila ditanya nanti. Pasti dia akan tanya ” is there any liquid over 100ml in your luggage? Masa kat LBA hari tu aku cakap No..Tapi kali ni aku tak mau lagi menipu..Aku selalu stuck kalo menipu..Nanti aku gabra lagi la officer tu tau aku menipu! Pastu dalam luggage kali ni aku bawak herb yang mak Farah Wahidah kasik dari Malaysia jugak. Aku suka makan tu hari2. Bila makan herb tu aku rasa energetic! Thanks Farah! Adoi..aku risau gak nanti karang scan2 depa ni detect aku bawah drug pulak........Iskkkkkkkkkkkkk aku tak suka la menda2 kecik camni menghantui kepala aku yang sememangnya aku reserve untuk pk menda2 besar2 je yang manfaatnya besar untuk dinikmati!

Fuh..berkecamuk kepalaku! I hate this procedure! Isshhh..napela p mengebom Airport Glasgow dulu? Kalo tak ..takdela EU haramkan liquid2 ni...isshhhhhh..Ok..bila aku check flite untuk ke Doncaster Sheffield kaunter 7. so aku p kat depan kaunter 7, handbag aku sumbat dalam hand luggage yang cabin size ni..Beg ni keras .So beg ni itself berat about 4/5kg..Tu yang aku panic. Ryanair benarkan 10kg je. Emm…aku pun hulurkan passport. Then..here ur boarding pass! Alhamdulillah. Lepas! Tak banyak cakap pun mamat kaunter tue! Ok..aku mula tenteram! Mmm aku segera tune kepala ku yang kurang betul ni..bayang kan proses seterusnya lancar...Aku tarik beg segera beratur nak masuk ke boarding room. Opps..aku kena amik plastik nak isi menda2 liquid yang aku bawak less than 100ml..Masa tue, aku keluarkan solutions aku dari luggage masuk sekali ngan benda2 lain dalam satu plastik. Mulut aku terkumat kamit baca apa ntah la’allakum tuflihuuunnnn...:)

Mmm aku buat muka selamba tarik beg...auch..aku kena kuarkan pulak laptop dari luggage kena scan asing pulak!!!! So satu bekas isi menda2 kecik2 ni...handphone..liquid n laptop..satu lagi beg..so semua berjalan serentak untuk discan. Bismillahirahmanirrahiim..aku pun check diri aku in..Takde bunyi ape2..Pastu aku tunggu barang2 aku..Lama pulak duduk under scanner tu...Ishhh apa depa cek ni..aku jenguk2 jugak kat skrin..berdebar ni..takut herb tu dia ingat drug pulak...Adusss..memang betul penantian suatu penyiksaan...Aku dah set mind tadi..di setiap check point..aku bayangkan semuanya smooth..Tapi hati aku tak confident...Ini namanya krisis EQ vs IQ ni...Grrrr....tiba2 officer tu tolak luggage aku dan bagi kat aku..Alhamdulillah...now aku teruskan pencarian get D69 yang 20 minit jugakla Malaysian Walk untuk aku get through...

Sekarang aku tengah mencatat perjalanan musafir aku di atas bangku yang selesa...Yang semua kat sekeliling sape2 aku tak kenal..Irish..Non Irish..semua ada..Passpot aku warna merah...aku nampak ada yang pegang warna hijau gelap..oo itu Irish aku pasti..ada lak...maroon lebih gelap dari aku punya...mm..tapi yang pasti mereka friendly..

Tetiba tempat gate aku ni..ada announcement dari Airlingus..bukan ryan air yang aku supposed to..aik..aku silap tengok ke tadi kat board tadi....Aku benci betul bila aku ada perasaaan was2 ni...Was2 aku tahap cipan bila aku travel sorang2 yang melibatkan airport. Mungkin peristiwa hitamku pertama kali menjejak kaki ke Dublin melalui Dubai International Airport and Mancherster Airport Ogos tahun lepas masih menghantui aku....Sebab tu aku suka lagi naik bas walopon kena cakap oputih banyak2 ngan driver and orang sebelah aku untuk tanya itu ini pasal tempat yang nak ditujui...Kewas-wasan aku terjawab bila aku tegur orang depan ..”Sorry are u going to Doncaster? ,,,”Yep.” Semua selesai..

Sekarang aku menunggu jam digital laptop menunjukkan 11.50 pagi untuk aku berlepas. Alhamdulillah...Moral of the story..sesapa nak travel, kalo ada penyakit darah gemuruh macam aku ni..jangan travel sorang2...heheh...Alamak..dah 11.53...tak panggil2 lagi ni..mm nuggu la lagi...moral of the story..jangan caya sangat la oputih ni ontime..lambek jugak seminit dua..sape yang ada rasa rendah diri ngan oputih..aku hangin sikit la ngan sapa2 rasa inferiority complex..Pasal setakat ni..pengalaman aku ngan depa2 ni...orang kata oputih ni pembersih..tapi idok jugak..member aku pernah wat cleaning kat umah minah irish ni..adoi first time member aku datang tengok umah tue...dia ingat umah ni tak berpenghuni tahap cleanliness nya...Takyahla takut sangat ngan depa ni..Ini semua agenda globalisasi mewar2kan depa lebih baik. Sebenarnya Melayu lagi Power! Cayalah..

Alamak semua orang dah queue..aku kena gerak..tetiba kat skrin atas tue cakap flite delayed! Adus..redha!

Insya Allah..seterusnya smooth!

Aku tak sure jam berapa aku duk dalam aircraft. Tapi yang pasti macam 12.45 tengahari. Dah siap2 ala-ala nak terbang, aik..tetiba pilot announce cuaca tak elok..so kena tunggu sat2 lagi. Aku apa lagi..qadha la apa yang tak cukup pagi tadi...aku rasa cam lama jugak la lena atas kerusi tue...tapi bila terjaga pandang kiri kanan, aku dapat rasakan tayar aircraft masih lagi memijak bumi yang nyata...Emmm...masih lagi tak dapat terbang...

Lama jugaklah..akhirnya dalam pukul 2 lebih barula aku sampai di Arrival Robinhood Doncaster Airport. Emm, penerbangan mengambil masa lebih kurang 2 jam...Dengan penuh confident aku tarik beg, tetiba, Can I have your passport and boarding pass?..adoi..aku bab ni yang aku paling benci..aku tak suka kena tanya2 ngan imegrisen officer kat mana2 airport sekalipun...Aku pun keluarkanla hulur kat dia...”Where are you from? Aku ”Dublin”..Mm are u living there..aku jawab yep..mmm whot u doing there? Mmm….mm aku dah bengang tahap cipan….masa tu aku sorang je kena tanya..orang lain laju je dilepaskan..Mmm aku dengan suara tinggi cakap Professional Accountancy..Pas tu dia cakap..Ok..ngan gaya oputih nye tue la..barula aku dilepaskan...Aku tetiba rasa hangin sangat, Situasi ni la yang buat aku sangkut 3 jam kat Imegresin Manchester hari tue..Tapi setelah aku tinggalkan pegawai tue..tetiba aku tersenyum sendirian..Tetiba aku rasa sleng depa ni walaupun lenggok bercakap dia sangat lain ngan Irish, tetiba aku rasa aku lagi senang nak paham depa cakap dari Irish..Mmm..tetiba aku tersenyum sorang..Dalam hati terpikir sebengong2 aku ni kat negara orang putih ni..lepas jugak survival aku bertekak teki ngan depa2 ni sepanjang2 perjalanan setengah hari ni…ye la dalam ramai2 aku sorang je muslim..Aku rasa isu islamophobia dan muslim as terrorist belum lagi selesai. Ye la, dalam soalan kes study Business Analysis aku pun , ada jugak diselitkan tentang terrorist,,adoi.,.,angin satu badan masa baca kes tue…

Bila dah kena lepas ngan orang imegresin tue,..alhamdulillah aku rasa Allah memberi aku laluan sedekit tension ini sebenarnya untuk jadikan aku lebih baik, lebih confident, lebih tenang dan belajar untuk control keadaan. Alhamdulillah..dalam hatiku aku rafakkan setinggi2 kesyukuran kepadaNya. Dia lebih tahu aku ni nak dijadikan macammana! Mmm tatkala dah nampak exit, aku terus tarik luggage tue keluar..Ahh..kini tiba pula masa aku berjuang nak tanya2 mana bas nak ke rumah sahabatku ..Laili dan Abg Hasri di Darnall Sheffield

Dari jauh…aku nampak sebuah bas warna putih..panjang bas tue...aku nampak mat2 salleh duk sibuk letak luggage masing2. Aku pun dengan jalan yang sedikit cepat tarik beg dan tanya driver bas yang tengah isi luggage tu kat tempat letak luggage..”Hello..sorry, are u going to Sheffield” “No..you should go the that bus stop, the bus come down there.”

Aku pun tarikla semula beg dalam hujan-hujan p ke bus stop yang ditunjukkan. Kat bus stop, aku tengok 2 3 muka yang macam outsiders jugak..So aku tarik beg p kat airinfo counter dalam bangunan airport tu. Aku Tanya “Do u know what bus to Sheffield” Owh..sorry I absolutely have no idea. Please go to to information counter, under the stairs..”Ok aku pun p tarik lagi beg menuju ke tempat yang ditunjuki tadi.. Ok sampai kat kaunter..” Sorry, what bus to Sheffield? ..Owh..you can take x19, 91 nd 707 to Doncaster Interchange. Aku Tanya lagi.”Can I get one day ticket? ..Sure but I don’t think bus x19 can give u one day ticket.” Ok..but the bus in due. It’s on ur rite when u get out here.

Story End!

Salam..aku kira nak menyambung lagi sikit cita perjalanan survival sorang diri semalam..tapi aku tgh semangat nak berkongsi Wacana Ilmu Bersama Komuniti Melayu Sheffield oleh Prof. Dr. Sidek Baba dari jam 1 ptg to 2.15 ptg, 22 Jun 2008. Tapi aku habiskan sikit lagi entry yang semalam, orang kata alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Pasal nak naik bas dari airport tu kan, laili gtau boleh beli tiket one day murah sikit, boleh pakai g mana saje..5 pounds je.. So aku tanya la popuan kaunter info tu lagi..can i get one day ticket? “Ow..u only can get one day on 91 and 707 bus. I don’t think x19 can.”…Okeh..aku pun cepat2 tarik beg dan p la tengok kat bas x19 tue..tinggal sorang lagi tgh beratur nak naik. Aku heret beg tu dalam kehujanan lagi. Mm sampai depan bus, aku tinggalkan beg kat luar tangga bas, aku terus masuk dan Tanya- “Hello..Im going to Sheffield. Can I get one day ticket? ...”Ow no..u can get from 91 and 707”. Aku keluar semula dari bas untuk tunggu bas lain..Tetiba Pakcik Driver tu panggil aku semula, kata aku boleh beli tiket one day dari dia n terus pergi ke Doncaster Interchange and amik bas x78 pi ke Sheffield Center and amik bas no 6 terus ke Darnall. Alhamdulillah! Perjalananku lancar sehinggalah sampai di rumah Laili pada jam 5.40petang.

Moral of the story, bila kita plan nak buat sesuatu, kita mesti bayangkan benda tu menjadi. Ye la macam aku ni, buat berpeluh je duk marah, stress, tapi di akhir garisan penamat berjaya je..Cuma aku yg fobia ngan airport..tu yang pk buruk lebih banyak dari baik. Tapi bila semuanya lancar kali ni, rugi la tenaga aku melawan keluh resah! Fuh..membazir je!

Bila aku muhasabah perjalanan yang telah tertulis ini pada tarikh sekian2 aku akan berada di sekian2 tempat, aku tidak perlu menyesal kerana semua itu atas takdir Tuhan yang mengizinkan kita atas sebab kita yang buat pilihan tersebut. Sememangnya setiap yang berlaku ada hikmahNya. Aku beriman dengan hikmah Allah itu adalah khairan kathira...lebih berharga dari seisi dunia yang disebut dalam al Quran ” mata’u ddunia qaliil”..Perhiasan dunia tu sikit sangat nilainya berbanding dengan siapa yang memperolehi hikmah dari Allah swt. Sehingga saat ini nilai keyakinan diriku untuk terus beraksi di gelanggang yang dipenuhi kulit putih ini semakin meningkat dan aku pasti setelah pulan dari UK, ada sesuatu yang lebih berharga yang Allah akan bagi dan tentukan untuk menjadi milikku! Insya Allah!

Jie, You are What You Think!

Salam sayang dari aku. Ketika ini aku masih lagi di rumah Laili di Sheffield. Esok pagi pukul 7 pg aku kena keluar meninggalkan rumah ini untuk pulang ke Dublin, dengan penerbangan jam 11.55pagi. Aku harap musafir ini merupakan musafir yang menjadikan aku lebih baik dari semalam! Insya Allah.

Ikhlas dari:

Jie yang cantik dan comel sentiasa (kalau tak tahan nak baca ayat ni…baca dalam hati je la…)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home